vrijdag 12 januari 2007

No more Nazi's

Het eerste opschrift dat ik in de stad zag, aan het Documentation Center, naast het Zeppelinfield. No more Nazi's. Kwerd er even stil van.

Vandaag dus een dagje Nurnburg en had nooooit gedacht dat het me zo zou pakken. WWII is een ver van mn bed show maar om op de plek te staan waar Adolf zijn propaganda speeches hield, waar die 10,000en jonge ariers (alhoewel, dat bleken alleen de eerste 3 rijen te zijn volgens de gids :) voorbijmarcheerden, de grote arena waar hij zich als een god zag staan omringd door een groot halo, griezelig.
Vooral 's avonds was het indrukwekkend. Enorme verstralers schenen recht naar omhoog en maakte de Rallyground tot een soort tempel. Hitler had dit kunstje een beetje afgekeken van Hollywood met hun schijnwerpers.
In de jaren 70 van de vorige eeuw is het gebouw zogoed als vernietigd omdat het een trekpleister was geworen voor de Neo-nazi's.

We werden gegidst door 2 jonge knapen (Markus zijn oogjes schitterden). De organisatie waar ze voor werkten (als vrijwilliger) heet "Geschichte fur Alle". Heel veel toeristen die hier komen hebben persoonlijke verliezen geleden in de oorlog en zoeken een soort van closure. Daarom wordt de rondleiding steeds gegeven door studenten die zich verdiept hebben in "hoe het kon gebeuren". Jongere generaties Duitsers hebben het moeilijk (gehad) met het aanvaarden van de oorlog en wie meer geschikt dan zij om alles op een objectieve manier toe te lichten. Ik vind het een reuze idee.

Alleen foto's laten nog vermoeden hoe het er hier uitzag. Het Zeppelinfield is volledig verwoest (wisten jullie trouwens dat er na 1 keer nooit meer een Zeppelin geland is op het veld?) Alleen de naam is gebleven, de functie is wel erg veranderd ...

De courtroom voor de Nurnberg trials was ook indrukwekkend. Goed dat Kristoffel me in detail het proces heeft toegelicht (remember, de heel ver van mn bed show), ik voelde een grote hand rond mijn hart knijpen. Dat mensen zoiets kunnen doen, vreselijk!!!
De meeste van de 24 oorlogsmisadadigers die terecht stonden ontsnapten aan hun lot. De helft werd veroordeeld tot de doodstraf, een groot deel echter pleegde zelfmoord. 10 zijn er uiteindelijk opgehangen, gecremeerd en uitgestrooid om toestanden met Neo-Nazi's en andere vreende pelgims te vermijden. Toen Hess uiteindelijk zelfmoord pleegde in 1978 waren ze dat blijkbaar vergeten en zijn graf is dus geen plek waar je graag alleen naartoe gaat.

Het is verder een prachtige stad. Heel mooi commercieel centrum, prachtige gebouwen (alles heropgebouwd in oude stijl na 1946, het was hier zo plat als Nederland bijna), echt de moeite. Frustrerend dat we weer maar een uurtje hebben en in die tijd onze factsheet over de stad moeten updaten. Nearest bank, hairdresser, doctor, ...

Kristoffel heeft trouwens een trend gezet. Iedereen complementeert hem (mij eigenlijk :) met de manier waarop hij is weggegaan, met een SWOT analyse, 85% had daar nog nooit van gehoord, en nu komt iedereen eerst naar mij om te zeggen dat ze ook willen gaan. Gitamba (NL), Luk (B), ...
Bart (GCT Travel) heeft beiden overtuigd nog even te blijven, maar dat is uitstel van executie. Het is blijkbaar maar weinigen gegeven.
Ik begin te denken dat ik echt wel heer raar ben want ik vind het nog steeds super.

Heb me ook nog eens gewaagd aan locale wijn (Na de vreselijke ervaring in Wenen nu toch maar een klein flesje), vanaf Bamberg zou het beter moeten worden volgens de locale gids maar dat is pas morgen.

Ik heb ook eindelijk mijn Sissi pin gevonden, nu net hier. In Wenen koste het ding 0,80 euro maar na een dag twijfelen bleek de souvenirwinkel op onze laatste dag gesloten voor inventaris. Hier in Nurnberg een heel mooi exemplaar gevonden voor 4,80 euro, maar what the heck, voor de rest geef ik hier geen cent uit. Niet dat ik niet zou willen, het geld brandt in mijn zakken, maar IK HEB GEEN TIJD OM TE SHOPPEN !!!!!!! For those of you who know me, AAAAARGHHHHH!!!!!

Blijf alsjeblieft reacties sturen, heel leuk om te lezen!!! Belle, heb helaas geen tijd om jouw blogje te volgen, doe ik thuis weer, na 22/1 :)
Papa, stuur hem ook eens naar Rick, wil wel van hem horen ook.

Bedankt om voor de poesjes te hebben gezorgd, ze zijn in uitstekende staat zei Kristoffel, en blijkbaar niet boos dat we weg zijn geweest.

Ben benieuwd wie er waar van boord gaan, voorlopig blijf ik nog even zitten (hoop ik), ik bereid elke avond spreekbeurten voor maar ben nog niet aan de beurt geweest. Spannend!!
Op naar de bus, half 3 stipt vertrekt die, en dan naar Bamberg!

Liefs



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi lieve schat,
Wat ben ik toch een lompe fucker !!, toen jij mij van Spaces.live mailde heb ik op je blog gekeken. Enkele dagen later nog eens en kwam tot de conclusie dat je er niets mee deed. Dom, dom, dom. Heb dus net al je verslagen gelezen en ben een beetje beurs.
Top meid, je training ( snoeprijsje) Is toch weer wat anders dan door Antwerpen sjokken. Ik kan me voorstellen dat je een smak info te verwerken krijgt. Het zal niet meevallen om dat allemaal op jouw hade schijf vast te houden maar dan moet je nog maar een keer gaan.
Begrijp ik het goed dat deze reis alleen in elkaar is gedraaid voor trainees? Als dat zo is, is dat in iedergeval een dikke plus in de S van de SWOT. Ik ga je blog bijhouden en hoop dat je nog heel veel plezier zult beleven naast het werk. Geniet pop, kus, Rick
January 13 2:40 AM

Anoniem zei

Even te rade gegaan bij Wikipedia. SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) Een werknemer zou een SWOT-analyse ook op zichzelf kunnen toepassen, door zichzelf als een 'product' op de arbeidsmarkt te beschouwen. Sterktes en zwaktes zijn beïnvloedbaar door het management zelf.
Een populaire uitwerking van de SWOT-analyse maakt gebruik van: de confrontatiematrix. In elke cel van de matrix kan een strategie geformuleerd worden. Zo moeten sterkten uitgebuit worden op gebieden waar er kansen liggen. Als er echter sprake is van zwakten op het gebied waar er bedreigingen zijn, moet een geheel andere strategie gevolgd worden. De confrontatiematrix werkt zo zeer intuitief. Dit alles als copy/paste opgenomen.

Ik kan begrijpen dat je voor jezelf, dit eerder toepasselijk vindt dan de Boston Consultancy groep Matrix. Want waar zet je de "Star"

Kijk, nu weten we al wat meer. Het is zoals een dokter die een diagnose stelt, maar dan vergeet het recept voor de remedie er bij te doen. En daar ga je nu net vooral voor.
Voor de rest; ik ben al 3 x in Nurnberg geweest. Een prachtige ommuurde stad, met aangenaam veel beeldengroepen in het centrum. Ook veel Duitse "Stubes" Was vroeger het wereldcentrum van de speelgoedindustrie.
Blij te horen dat je blijkbaar voor dit werk in de wieg bent gelegd, ik kan me ook moeilijk voorstellen dat het in iedere geval geen geweldige ervaring is. Benieuwd naar je verdere ervaringen, foto's en reacties. Gaan morgen bijk Kristoffel op de koffie, hij heeft blijkbaar goed nieuws. Vanavond je cadeaukeu nog eens op de proef stellen. Maar je weet, het ligt nmeestal aan het Manneke, niet aan het materiaal. ik stuur een mail naar Rick. Hij leeft ginds van de hoop.
Tschuz

January 12 4:05 PM

Anoniem zei

hallo, carolien .......................Jij bent absoluut niet raar, het zou mij in jouw plaats ook wat zeggen en waarschijnlijk is het met ,, echte cruisers ,, nóg leuker . Ik hoor het ze al vragen: how old is this , how old is that ??
Papa is al eens in N ürenberg geweest , ik denk , ikke niet , maar Duitsland is echt wel mooi hoor . Ga je in de toekomst ook zo weinig tijd hebben ? Zal wel zeker .Zo tussen de regels te lezen ben je nog niet aan 't aftellen. Amuzeer je ook maar hoor , het leven is niet afwassen alleen hé ? En wat dat shoppen betreft , je bent nét op tijd terug om de laatste supersolden mee te pikken .Er hangt nog genoeg hoor .Papa is naar de fitness , die zal staks ook nog wel wat schrijven hoor !! Dikke kus van mij en tot de volgende!
January 12 2:22 PM