woensdag 18 april 2007

Op de Amsterdamse grachten ...

Gisteren gegidst in Hoorn, voor de allereerste keer. Was er op de trainingstour een half uur geweest, herkende het amper.
Ik was wel een beetje zenuwachtig, maar ik geloof niet dat de passagiers gemerkt hebben dat ik even erg gecharmeerd was en verrast als zij.

Gelukkig hangen er overal bordjes met jaartallen en korte info, en dan brei je er maar wat aan vast.

Voor het eerst op stap met “mijn” blauwe groep, nu kan ik ze eindelijk leren kennen. De groep mensen die verantwoordelijk zijn voor mijn ratings en voor mijn tips. Spanend!!!

Arjan ging eerst, dan Dewi, en dan ik. Ik wist ook helemaal niet welke route we gingen lopen, dus probeerde ze te volgen zonder dat het echt opviel. Ineens was ik ze kwijt. Help!!
Gelukkig zag ik een antiekwinkeltje waar op de zolderkamer een groot Marilyn beeld stond. Dat herinnerde ik me natuurlijk van vorige keer. Linksaf!!

Talking about Marilyn, Ik had mijn Marilyn-tas bij, en iedereen vond hem leuk en begon te kletsen.
Het verhaal van de dag kwam van Lorraine Bieberfeld. Dik in de 80, samenreizend met haar kleinzoon Clayton die net 18 is geworden. Leuk stel.

“Poor Marilyn. I was on a cruise when we heard she died. A passenger jumped overboard. He was totally infatuated with her and devastated when he heard. They never found him again”

Van Hoorn gingen we naar Volendam. Eerst naar de Alida boerderij waar ze een demonstratie kaasmaken kregen, gevolgd door een demonstratie klompen maken en dan een rondje door Volendam.
Na een uurtje de ferry op naar Marken waar we onze Amerikaanse gasten lieten kennis maken met maatjes en gerookte paling. Dewi, Arjan en ik een maatje happen, gefotografeerd door alle 96 passagiers, en dan met de schotel rond en konden ze allemaal eens proeven. Leuk!
Dan weer snel snel de bus in en terug naar Amsterdam waar ons schip, de Ravel, weer op ons lag te wachten.

Na het diner een uitstapje dat Arjan liever had geschrapt en wat ook niet hoog op mijn lijstje staat, de red light district.
Dewi en ik besloten om alleen te gaan, een 60-tal passagiers ging met ons mee.
Ik maakte de aankondiging door de micro.
“Ladies and gentlemen, please join us at the front desk. There will be no color coded groups tonite, the only color we will wear is … red”
Ik nam 2 rode vlaggetjes mee, ipv een geel voor Dewi en een blauw voor mij, ze lagen dubbel. Wij met die 2 rode vlaggen door de hoerenbuurt. Duh!

Het was eigenlijk best tof. Lekker rustig op een maandag, geen zatlappen, gevaarlijke fietsers, japanners, … en ze genoten ervan!!!! Alle oogjes straalden, ze vonden het super. Dewi voorop, ik als hekkensluiter en Clayton hield me gezelschap. Hij bleef nog een pil pakken in het centrum en wij waren tegen half 11 aan boord. We moesten er de volgende ochtend immers om half 6 uit voor de bloemenveiling van Aalsmeer.

Het deed pijn om half 6.
Bijna iedereen ging mee naar de bloemenveiling, echt wel knap van die oudjes.
Mijn buschauffeur heette Tom, reed al 48 jaar, lieve man.
Rondje op de veiling, ik liep weer vrolijk mee, en dan weer hup de bus in.
Arjan had zowel op de kaasboerderij als op de bloemenveiling een rondje gedaan langs de giftshop, daar krijgen we immers commissie. 70 euro had hij bij, per persoon J

Eindelijk zouden we nu Amsterdam exploreren. Van de bloemenveiling recht de kanaalboot in, color coded, dus ik met de blauwe en Dewi had heel lief op een mapje de hele route uitgestippeld. Ikke gidsen in Amsterdam, over Amsterdam, in een kanaalboot. Nooit gedacht dat ik het gedurfd zou hebben, en het lukte nog ook, ze vonden het super. Mijn schipper was Anita en ze hielp me ook geweldig. Ik kon natuurlijk maar weinig inhoud geven, dus gaf extra aandacht aan de vorm, en veel grapjes J
De tour eindigde bij Gassan Diamonds, een toeristenval maar ja, we lieten ze los.
Wij gingen met 3 naar de Albert Heyn om plaatselijke lekkernijen te kopen. Peperkoek, speculaas, drop, stroopwafels, bessenjenever, advokaat, jonge jenever, beschuit met muisjes, hagelslag, …
Vanavond Dutch treat. Wij alledrie met een stomme muts op met oranje vlechtjes op de dansvloer met een tafel met proevertjes. Het werd een Belgie – Holland verhaal met moppen over elkaar, echte billenkletsers. Zoals: “The Dutch are stingy. Look at this Dutch treat they organize for you, 2 bottles of liquor for 109 passengers”

We hebben ze laten Nederlandse zinnetjes spreken, koekhappen, en als klap op de vuurpijl hun beste “Let´s go Dutch” verhaal laten doen.
Een stelletje uit Arjans groep was aan het gillen; Zij wilde iets vertellen en hij wilde haar tegenhouden. Ik erop af met de microfoon “He once got me a huge bouquet for our anniversary. When I asked them where he got them, he went silent. Did you take them from the cemetery I asked, Yes he had!!!”
Hilariteit alom.

Zij wonnen de prijs; een flessenlikker (vinden ze enig) en een houten klompje (1 van de de demootjes waarvan ik er 3 had meegekregen na de demonstratie).

Morgen Keukenhof, ik ben erg beniewd. Hopeljk houden we het droog ...


1 opmerking:

Anoniem zei

Hi, speciaal nog zo laat naar je blog gaan kijken. Jouw eerste keer en echt " Feeling Blue". Leuke verhalen, goed dat je zo'n perfecte conditie hebt. Hier 1e keer houtkachel aangestoken. Jammer dat wij geen paling hadden, dan was hij gelijk gerookt. 5 min. kachel, 1 uur alles open om de rook buiten te krijgen. Wist niet dat jij een hollandse nieuwe kon binnenkrijgen. Je stijgt weeral in m'n achting.
Grtz
April 17 11:16 PM