zondag 29 april 2007

Time flies when you´re having fun

Niet te geloven dat ik alweer bijna een week thuis ben. En nog minder te geloven dat ik overmorgen alweer vertrek.
Dinsdag 1 mei ga ik in de late namiddag naar Amsterdam om woensdag 2 mei om 06.00 am paraat te zijn voor de nieuwe lading passagiers.
117 mensen deze keer, 36 innercirles, en de eerste 36 zijn nu al een dag in Amsterdam met Dewi voor de pre-trip.

Ze stuurde me een sms. Veel gedoe, lost luggage, stress, ...
Ik ga me er nog niet door laten beinvloeden, de laatste ervaring zindert nog een beetje (positief) na, we zullen deze ook wel overleven zeker?

Het gebeurt nu allemaal zonder die roes van adrenaline voor het onbekende. Beetje jammer wel. Een "eerste keer" is altijd bijzonder. Een tweede keer is minder spannend, minder onbekend, minder uitdagend en vooral ... een tweede keer wordt altijd vergeleken met de eerste keer.

Ik heb het jarenlang zien gebeuren in marktonderzoek, mijn vorig leven.
Een respondent proeft 2 koekjes. Het eerste koekje wordt in 99% van de gevallen lekkerder gevonden. Het eerste koekje is namelijk erg lekker en het 2de is altijd ... dan het eerste.
Zoeter, harder, zachter, kleiner, groter, mooier, lichter, donkerder, muffer, zouter, scherper, ... Met andere woorden, de allereerste ervaring is nergens door beinvloed, het is de puurste.
In marktonderzoek roteren we dan ook de koekjes. De helft van de steekproef proeft eerst koekje A en dan koekje B. De andere helft proeft eerst koekje B en dan koekje A. Jammer genoeg kan dat niet met cruises. Deze cruise zal dus altijd iets ... zijn dan de eerste. Wat?
Dat weet ik je te vertellen over 13 dagen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Als ik je marktonderzoek moet geloven is je eerste wip dus het allerbeste?
April 30 2:41 AM

Carolien zei

Als je het bekijkt van het standpunt van de "andere" partij hangt het ervan af of er ook hier geroteerd werd en de helft van de steekproef bijvoorbeeld eerst jou geprobeerd heeft, en de andere helft pakweg George Clooney. Dan worden aan het einde van de test de resultaten met elkaar vergeleken en wordt gekeken wie het beste heeft gescoord.

Als je het van jou standpunt bekijkt heb je helemaal gelijk :-)
May 01 7:17 AM

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.