donderdag 31 mei 2007

Eau de cologne

Ik doe mijn gordijn open en zie er een hele hoop van. Water, jammer genoeg niet alleen Rijn water, maar ook regenwater.

Gisteren hebben we met veel toeters en bellen de 90ste verjaardag gevierd van Richard Clap, de honeymooner. Zijn frisse bruid heet Althea en zat naast hem te glunderen. Ze lopen de hele tijd hand in hand (wellicht ook omdat Althea zo goed als niets meer ziet) maar het is wel superschattig om die 2 bezig te zijn. Allebei geboren in 1917. Niet te geloven.

Nog meer reden tot feesten gisteren, Gloria en Sal zijn gisteren opa en oma geworden. Ze stonden aan de receptie toen het telefoontje van hun schoonzoon binnenkwam, hun (7de van de 8) dochter(s) was net bevallen van een tweeling, Zachary en Noah, bijbelse namen zijn weer helemaal hot in de States.

Gisteren een prettig kanaaltochtje gedaan op de kanalen van Amsterdam. Ik begin het daar al goed te kennen en onderbrak de tape regelmatig voor een aanvulling. Wie had dat ooit gedacht, ikke gidsen in Amsterdam. De kanaalboottocht eindigde bij Gassan Diamonds waar ik op de 3de etage even mijn commissie van de vorige trips kon gaan halen. Thank you Tina :)
Ik heb daarna ook van de gelegenheid gebruikt gemaakt om het Van Gogh museum even te bezoeken. Zeeeeer indrukwekkend. Wel erg druk.
Meer dan 200 werken van de meester – die ooit omwille van gebrek aan talent (volgens de toenmalige directeur) ontslagen werd van de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten – worden er tentoongesteld, samen met werken van tijdsgenoten, voorbeelden en navolgers.

Wat me het meest ontroerde was een enorme zwart wit foto, een vergroting van een plekje in Frankrijk met twee grafstenen; die van Vincent en die van Theo. Theo, Vincents broer en grote vriend, stierf maar 6 maanden na Vincent. Bij het opschrift naast de foto stond het verhaal van de opoffering van Theo´s vrouw, die besloot de twee broers naast elkaar te begraven. Ze zei: “For he also belonged to me, my husband, but I left his memory to his brother”

2 opmerkingen:

marijke en toon zei

Je weet dat Vincent nooit een schilderij verkocht en dat broer Theo hem heel zijn leven lang financiëel onderhouden heeft?
Hij heeft in Zundert gewoond en ook nog in België in de Lange Beeldekensstraat, waar ik gewoond heb. Ik heb nog in de kelder gezocht naar tekeningen. Zijn oor had hij toen nl. nog.

marijke en toon zei

wat een verschil de ene trip of de andere. Zo te lezen breng je wel leven in de brouwerij . Leutig dat je ook zo vrolijk oud kunt worden , én ook nog verliefd!! Er is hoop voor iedereen .En wat lees ik nog , mijn dochter gidsen in het land van haar voorouders , ja ... het kan verkeren.
Ook een leuk oponthoud in a'dam !!

Liefs MM