dinsdag 15 mei 2007

Het vogeltje is gevlogen

Gisteren tegen 14h vertrokken voor allerlei boodschappen en om 19h terug thuis gekomen.
Zat Sushi op de tafel in de eetkamer en keek hij naar de onderkant van het barmeubel waar de sterke drank staat.

"Das een flinke kater", dacht ik, maar toen zag ik iets zitten.
Ik kon niet opmaken wat "het" was, "het" zat in een donkere hoek, en Sushi (gesterkt door mijn aanwezigheid?) sloop erop af en gaf "het" een tikje met zijn voorpoot.

Ik nam een lamp en bracht licht in de duisternis. "Het" was een piepklein schattig vogeltje, zat daar doodstil, en keek me aan.
Een baby-mereltje. Verhip. Hoe was die daar gekomen? En ook, hoe lang al?

Ik pakte een zachte keukenhanddoek en legde het erover heen, ondertussen proberend een wilde Sushi in bedwang te houden.
Ik ging met handdoek en vogeltje naar buiten. Het spartelde flink, en piepte een beetje dus ik dacht "dat komt wel goed". Ik bukte, deed de handdoek open en het beestje sprong meteen de bosjes in. Het leek of het een wondje op zijn ruggetje had, maar het zag er niet heel erg uit. Het regende een beetje dus de poezen van de buurt zaten allemaal droog binnen. Gelukkig.

De volgende ochtend stapte ik de tuin in, me af vragend hoe het met het vogeltje zou zijn en zag het liggen tussen de struiken.
Op zijn rugje, pootjes omhoog. Arm vogeltje.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, je kent het liedje Bye, bye blackbird.
En de een zijn dood is de ander zijn verhaaltje. Zo worden poezenliefhebbers indirect nog vogelkillertjes, niet dat ik je een schuldgevoel wil aanpraten hoor ! De wet van de natuur enz. Echte natuurliefhebbers weten dat je eigenlijk zelf nooit mag ingrijpen, alhoewel ik ook schuldig pleit aan het terugzetten van een rivierkreeft. Keep the spirits up en goede moed voor je a.s reis met de tena-lady-brigade.
liefs

May 17 8:27 PM

Anoniem zei

Als je niet weet dat jouw poes Sushi heet is je tweede zin toch een beetje moeilijk te lezen. En als ik deze zin weer lees dan lijkt het net of ik insinueer dat jouw poes Sushi heet.
Als muizen of vogeltjes door de poes naar binnen zijn gebracht en ze kunnen ontsnappen, dan hebben ze heel weinig kans om te overleven. Ze sterven aan de stress die het "kat & muisspel" opleverd. Het heet niet voor niets doodsangst.
Niet te lang bij stil staan. Een goede kennis van mij roept in zo'n gevan "Vogels genoeg !!"
Sterkte, ook met je nieuwe reis.
May 17 5:16 AM

Anoniem zei

Oh, wat een vreselijk zielig verhaaltje .
Doe jij nog de moeite om het beestje te redden !! Kun je Sushi niet leren dat korte pijn iets minder erg is .
Ik vind het echt erg .
Je moehoedertje !!
May 15 7:31 PM