donderdag 29 maart 2007

Het leven zoals het is. Huisbaas ...

Als appeltje voor de dorst heb ik een paar studiootjes die ik verhuur.
Momenteel zit ik ongeveer break even (alhoewel er een nieuw dak gelegd moet worden en de offerte bijna 10.000 euro bedraagt) maar het is vooral op lange termijn dat je het moet bekijken nietwaar?
Over 30 jaar zijn ze afbetaald (slik) en dan verdien ik er misschien wat aan (als ik ze kan verkopen voor de markt in elkaar is gestuikt)

De laatste dagen is het weer dolle pret.
K. , die er al bijna 5 jaar woont - cadeautje van de vorige eigenaar - had opzeg betekend en is afgelopen week uit het pand getrokken. Meteen stond een nieuwe kandidaat klaar, J. die voor het eerst alleen ging wonen. Overbezorgde ouder, M., heel schattig, correct, beschaafd, en iemand die van aanpakken weet.
Contract getekend, sleutels overgedragen, studio laten schoonmaken - niet naar behoren volgens M. - poetsvrouw naar haar vijs gegeven, onterecht volgens de laatste, gaan kijken, M. had eigenlijk toch gelijk, poetsvrouw teruggebeld, poetsvrouw boos en laat al even niet meer van haar horen - J. verhuist allemaal nieuwe meubeltjes naar de studio en probeert stilaan te wennen.

Vandaag telefoon. M.
Help! Nieuw slot op de deur, Pro Justitia van deurwaarder op de deur, K. moet eea. betalen en kan dan nieuwe sleutels krijgen. Tot die tijd liggen die sleutels bij de politie in Antwerpen.
Ja, die nieuwe sleutels geven we liever niet aan K. Want als K. problemen heeft, en K. krijgt toegang tot alle nieuwe spulletjes van J. gaat het misschien helemaal mis en dan wordt M. niet echt gelukkig.
M. vertrekt morgen op vakantie en dan J. nergens terecht. Paniek.

Nooit problemen gehad met K., een beetje high maintenance, dat wel, soms 5 keer per week telefoon, voor niets, maar dan weer weken stilte. Altijd huur betaald, alhoewel altijd te laat, maar anders geen noemenswaardige last.

De volgende uren lopen bellen. Deurwaarder, M., K., deurwaarder, ...
Tot de deurwaarder besliste dat M. de sleutels mocht hebben daar K. niet meer in het pand woont. K. moet wel asap de deurwaarder bellen ...
Dat de deurwaarder daar maar zelf achteraan gaat.

Meanwhile back at the ranch hebben we B. die morgen een studio moet verlaten. B. is ook een cadeautje van de vorige eigenaar met een verlopen houdbaarheidsdatum. B. stopte vorig jaar met het betalen van de huur. Ik greep meteen in, B. betaalde snel bij maar de bal was aan het rollen. B. is zo iemand die tussen alle mazen van het net valt. Beetje zielig figuur, +/- 50, niet echt hygienisch - om het netjes uit te drukken - niet echt vlot - ook om het netjes uit te drukken - en niet echt slim - no comment.
B. was blijkbaar ambtelijk geschrapt en op grond daarvan werd het huurcontract dat de vorige eigenaar met B. had afgesloten nietig verklaard. Ik mocht over de studio beschikken.

Ik trek me het lot van B. eigenlijk wel wat aan. De uitspraak van de rechtbank was duidelijk, pand meteen verlaten, opdraaien voor alle kosten, wederbeleggingsvergoeding, schadevergoeding, de hele reutemeteut, maar een kale kip kun je toch niet plukken.

B. is het nu bovendien wel een beetje aant uithangen. Als je de voordeur van het pand nog maar opent komt er een walgelijke walm op je af, een onbeschrijfelijke stank, ik ben als de dood om die studio te moeten betreden volgende week, heb het ding nog nooit gezien langs binnen en sta niet echt te springen, ...
B. heeft ook al 3 keer uitstel van executie gevraagd. Moest eigenlijk uit het pand op 22/12. Ik vond dat onmenselijk, zo met de feestdagen dus, B. mocht blijven zitten tot eind januari.
B. vond geen andere studio, uitstel tot eind februari, B. vond nog steeds niks, maar nu zijn Kristoffel en ik B. gaan zeggen dat er een nieuwe huurder inkomt en dat B. op 31 maart de studio moet verlaten.

B. twijfelt niet aan onze woorden. Alsof ik niet eerst de boel moet uitbreken, ontsmetten, strippen en dan volledig opnieuw te laten inrichten alvorens daar een andere huurder in te laten wonen. Als ik van die stank ooit nog maar vanaf geraak ...
Tot zelfs B's contactpersoon bij het OCMW me dringend verzoekt hem nu aub. uit die studio te zetten, ze probeert B. al jaaaren te helpen, maar helaas. Het is mijn taak niet zegt, en ze heeft gelijk, maar toch heb ik het er soms moeilijk mee.
B. pakt dus morgen wat schamele spulletjes om dan terecht te komen in 1 of ander daklozencentrum. Vreselijk.

Maandag komt er een aanemer om de studio aan te pakken en helemaal te vernieuwen en alle herinneringen aan B. te doen verdwijnen.
Gelukkig maar.
Moet ik dit nog 30 jaar volhouden ...?

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha die huisbaas,
Als een jood een hekel aan je heeft roept hij "Ik wens je veel personeel en veel huizen" dat zegt natuurlijk wel iets. Aan de andere kant is er nog nooit iemand slechter geworden van onroerend goed...............op lange termijn. Toen ik ging trouwen ( de eerste keer ) zei mijn toenmalige schoonvader "dat ik volslagen krankzinnig was om een huis te kopen van Fl 50.000,= ( nu een kleine € 25.000,=) " Wat hij vergat was dat hij zijn toenmalige hut had kunnen kopen voor fl 16.000,= maar dat toen niet durfde. Het huis wat ik toen heb gekocht verwisseld nu van eigenaar tussen de €450.000 en de € 500.000 dus lieve nich. No worry!!!!!!!
April 09 11:51 AM