maandag 24 september 2007

Le nouveau humidor est arrivé

Leuke uitloper van het event op Kasteel Withof.

Ik lust al eens een sigaartje.
Sigaretten heb ik nooit echt lekker gevonden, maar de geur en smaak van een sigaar is heerlijk relaxerend.
1 van de partners op Kasteel Withof was Mike's Havanna House. Tegen het einde van de bijzonder geslaagde dag, werd op ik de stand uitgenodigd om een sigaartje te roken. Kristoffel zag dat ik ervan genoot en haalde zijn portefeuille boven. "Kom, geef me dat doosje maar" wees hij naar een doos Cohiba's waar nog nog 5 sigaren inlagen.

De Cohiba is een bijzondere sigaar. Oorspronkelijk werd ze uitsluitend voor Fidel Castro en hooggeplaatste partijfunctionarissen gefabriceerd. Ze werden later als cadeau gegeven in de diplomatieke wereld en pas sinds 1982 kunnen burgers en vooral toeristen ook Cohiba's kopen.

Jo telde even, fluisterde een bedrag in Kristoffels oor en ik zag even een flikkering van verbazing in diens ogen.
Bleek dat er onder de laag van 5 sigaren, nog 10 lagen en dat was een serieuze hap uit het budget. (Voor 1 sigaar kun je ongeveer 10 kranten kopen)
Maar Kristoffel hield voet bij stuk, en wij met een doos Cohiba's naar huis. Maar aan het tempo waarop ik sigaren rook, worden die dingen tegen dat ik aan de laatste ben zo droog als de Sahara.
Je kunt ze even bewaren in een Tupperware met een vochtig sponsje, maar ideaal leek me dat toch niet.

Dus de volgende dag ikke op zoek naar een humidor. Dat viel tegen, maar gelukkig bood mijn favoriete 'winkel' raad :)

Een dag later had ik een winnend bod en tijdens het wachten kon ik me rustig voorbereiden op de komst van mijn sigarendoos.
Al gauw hadden hygrometers, bevochtigers en andere humidificatiesystemen geen geheimen meer voor mij en vandaag was het langverwachte moment daar. De bel ging en daar stond een koerier met mijn humidor.
Ik pakte hem voorzichtig uit en begon - zoals het moest volgens de ingewijden - de binnenkant af te wassen met gedistilleerd water. Daarna zette ik een kommetje warm gedistilleerd water in de humidor dat er 24 uur in moet blijven staan, zodat het blanke cederhout genoeg vocht kan absorberen om de sigaren op peil te houden.
Dan de kalibratie van de hygrometer.

Je legt de hygrometer in een hermetisch gesloten plastic doos met een kopje zout in water en laat dat alles 8 uur rusten. Na 8 uur is de luchtvochtigheid precies 75% en kun je de naald van de hygrometer op 75 zetten (voor zover die er nog niet op staat). Ik ben net stiekem gaan kijken en de naald is al van 40% naar 60% gegaan, het ziet er dus goed uit :)

En nu wachten. Helaas niet altijd mijn sterkste kant ...

1 opmerking:

marijke en toon zei

Wel weer een leuk verhaal, of hoe er uit :"The spur of the moment" iets bijzonders kan worden geboren.

Naast" l'éternel Printemps" op de buffetkast weer een anecdote.