donderdag 18 oktober 2007

Expensive shit

Vorige vrijdag zag ik om 07h30 dat ik al een gemiste oproep had, en een bericht. Dat is vroeg. Ik luisterde naar mijn voice mail en paniek sloeg om mijn hart.
"Mevroj, diet ies de boerfrauw van ouw hojies in de Cobdenstraat. Bel mij astoeblief dringend op. Er ies iets eel erregs met oew hojies gebeurd"

Ik zag visioenen van een smeulende berg as, een afgebroken gevel, een weggewaaid dak of een hoog oplaaiend vuur uit alle ramen vooraan en belde meteen terug.

"Ja mevroj, eel main hojies stinkt en main kelder ies vol pipi, iek denk oew beerpoet overgelope. "

OK, vervelend, maar minder erg dan ik had gedacht. Ik maakte een afspraak om eens een kijkje te nemen in haar kelder. Dat kon pas na 14h.
Ik met een klein hartje naar de buurvrouw. Ze nam me mee naar de kelder. Ik werd met verstomming geslagen. Die kelder zag er beter uit dan menig operatiekamer. Overal kasten en werkbanken, met elk schroefje in een eigen (gelabeled) bakje, perfect op maat gemaakte kasten en - vloerbedekking. In de kelder, vloerbedekking!!!

Ze toonde triomfantelijk de achtermuur van een kruipkot achter haar kelder. Met moeite kon ik daarop een vochtige plek ontwaren en stank was er - gelukkig - ook niet.

Ik kreeg een hele litanie over me heen die ik jullie zal besparen. Verwijten, beschuldigingen, beledigingen, ... maar uit haar discours begrijpende dat ze blijkbaar 15 jaar ruzie heeft gehad met de vorige eigenaar van het pand (ondertussen al weer 2 jaar verhuisd) kon ik de uitbarsting in het juiste daglicht plaatsen en zei haar dat ik asap de beerput ging laten leegmaken. Dat vond ze goed.

Thuis aangekomen belde ik meteen het Ruimerke. En - why not - maakte meteen 2 afspraken, voor 2 beerputten. Dinsdag eerste werk Waterfordstraat (7.15h slik) en woensdag in de loop van de dag Cobdenstraat.
"Wat kost dat?" "80 euro voor een put van 2000 liter, en dan betaal je bij per 20 liter. Gemiddeld kost het 140 a 150 euro, cash te betalen"

Er stond me vaag voor dat Het Ruimerke veel adverteert en ook steeds kortingbonnen in zijn advertenties zet en ik ging alle huis aan huisbladen van de afgelopen 2 weken door (zuinig Ollander he). Niets. He maar, Lag er pas geen Gouden Gids op de stoep? Als ik thuis was geweest, had ik hem niet aangenomen, maar gelukkig was ik dus niet thuis toen ze langs kwamen, want nu kwam hij van pas.
Een kortingbon van maar liefst 5 Euro.
(het weekend ging ik op strooptocht naar een tweede kortingbon, heel de stad lag vol Gouden Gidsen. 1 exemplaar mist echter pagina 113, sorry)

Dinsdagochtend iets over half 8 reed de enorme oranje vrachtwagen de straat in. 2 kerels stapten uit. De oudste heette Sylvain.

In een half uur was de klus geklaard. 7000 liter beer hadden ze geruimd, en de rekening was stevig, 221 euro, -5 euro korting, nog 216 te betalen.

Snap je nu de titel van deze blog?

Vanmiddag dan kreeg ik telefoon tegen half 2. "We zijn er"
Ik naar de Cobdenstraat en daar stapten Sylvain en zijne compagnon uit de enorme oranje vrachtwagen. "Hey, gij weer!" zeiden ze.
De vorige eigenaar van dit pand was zo snugger geweest om de beerput dicht te metsen. Gelukkig had ik dat eerder die dag gezien en snel iemand gebeld om hem open te kappen. De gasten van 't Ruimerke kappen niet, die ruimen alleen maar :)

Ook hier werd de put met smerige doch oh zo menselijk inhoud snel leeggezogen, 6000 liter vandaag, voor 177 euro, -5 euro korting, nog 172 te betalen. (Ik ben geen ster in de regel van 3 maar iets zegt me dat hoe meer shit je hebt, hoe duurder hij wordt?)

Ik heb deze week dus bijna 400 euro betaald voor ongeveer 13.000 liter ontlasting. Ik ga de maandelijkse huurlasten optrekken man. Of in het contract zetten dat ze maar 1 keer per dag naar de WC mogen. Of een teller op de WC zetten en tegen het einde van de maand hoor je dan een beleefde vrouwenstem die zegt: "U heeft uw limiet voor deze maand bereikt, gelieve zich elders te ontlasten".

Volgens de Sylvain was er niets mis met de beerput. Hij gaf een goede tip. Over een week of 2 eens een paar kleurzakjes in de WC gooien en zien welke kleur de kelder van de buurvrouw krijgt (en natuurlijk niet zeggen welke kleur je er hebt ingedaan :)

Wordt ongetwijfeld vervolgd ...

5 opmerkingen:

marijke en toon zei

Ja lieve dochter..... shit happens .
Maar zeggen ze ook niet.... waar stront is komt geld!!!! Liefs MM

Dutch Yeti zei

Inderdaad, shit happens. In de hoeveel jaar moet zo'n put geleegd worden en vooral, waarom hebben ze in de wereldstad Antwerpen geen rioleringssysteem?

Carolien zei

Ja het is wat ...
In principe moet hij maar om de 7 jaar leeggemaakt. Rechtstreeks aansluiten op de riolering mag niet in Antwerpen
(thuis zijn wij gelukkig wel aangesloten :)

Als je wil aansluiten moet je een aparte aansluiting voor afvalwater en regenwater laten aanleggen en dat kost al gauw een paar 1000 euro. Liever niet dus.

Dutch Yeti zei

Dan maar 'ns ff rekenen: €172,= in 7 jaar = €24,6 per jaar = €2,= per maand. Als je niet bent aangesloten op het rioleringssysteem hoef je volgens mij ook geen rioleringslasten te betalen. Ik kan mij nog herrinneren uit mijn Nederlandse tijd dat ik beduidend meet rioleringslasten per maand betaalde dan 2 euro. Proficiat !!

Anoniem zei

Wow, is wel duur ja!