woensdag 31 oktober 2007

Het geheim van gelukkige katten

Het ziet er naar uit dat het plasprobleem opgelost is.
Al weken was er regelmatig een plasje te zien onder de gordijnen, en ook de gordijnen zelf kregen geregeld een sproeibeurt (nadat ze eerst naar de stomerij waren geweest voor 83 euro)

Elke ochtend gaf ik de vloer een flinke schrobbeurt, maar het ging van kwaad tot erger. Een grote plas midden in mijn buro, een plas tegen de vaas met bloemen die ik van Kristoffel had gekregen, zelfs Tapa´s poezentent moest eraan geloven.

Eerst zagen we dat Tapa moeite had met de kattenbak beneden. Die was aan de kleine kant en hij kon er zijn kont niet in keren (wat vervelend is gezien het normale gebruik van zo´n ding). Dus wij naar de dierenwinkel voor een reuzekattenbak.
Maar het ei van Columbus bleek Feliway te zijn, een verdamper - lijkt op zo´n vreselijk Ambi-Pur ding waar momenteel zoveel reclame voor gemaakt wordt - die feromonen verspreidt. Een kat verspreidt gezichtsferomonen door met de zijkant van zijn snoet ergens langs te wrijven, kopjes geven. Hij zal ovendien nooit plassen waar hij feromonen ruikt, en dat is het geniale van Feliway.
Wij stopten het ding in het stopcontact en merkten die avond al meteen een verschil.
Tapa lag heerlijk te spinnen in zijn huisje en sindsdien geen plasje meer gevonden in huis. (tip van de dierenkliniek, kattenplasjes schoonmaken met Biotex, het enige middel dat de geur echt oplost).

Als Feliway niet had geholpen, was ik misschien inspiratie gaan opdoen in de dierenwinkel. Dit is zo´n schattig verhaal.

Ik stap geregeld de dierenwinkel op de Grote Steenweg in Berchem binnen en zag een week of 2 terug een schattig klein katje.
Was wel een beetje zielig, het kleine beestje zat helemaal alleen in een glazen kooi en miauwde elke keer je het raam aanraakte. Mijn hart brak en ik maakte me snel uit de voeten. "Ik hoop dat je het snel verkoopt" zei ik nog.
Een dag of 4 later ging ik nog eens iets halen en zag een lege glazen kooi. Gelukkig, dacht ik. Verkocht.
Toch niet. De rakker was uit zijn kooi geklommen en zocht gezelschap op in de kooien naast hem.
En dat doet hij nu al bijna een week lang, elke dag.

Wil iemand aub dit lieve kleine poesje een goede thuis geven, en er meteen een konijn bijnemen?

2 opmerkingen:

marijke en toon zei

Bio-tex! Ik had het kunnen weten; het groene pakje door mijn ploeg van Kortmann op de belgische markt geïntroduceerd in 1971 als het wondermiddel. 1ste waspoeder met enzymen dat bloed en eigeel oploste; demo´s in de winkel. wat zijn enzymen??
We vertelden dat het een soort "beestjes" waren die al het vuil opvraten. Zou je nu niet meer mee weg komen denk ik.

Dutch Yeti zei

Doe die katten weg en neem een kind. Dat wordt na verloop van tijd zindelijk.