dinsdag 15 april 2008

A fishy story

Gisteren, 14 april, optional tour naar Volendam en Marken. Het was prachtig weer. Arjan had een bus, en ik ook en op een half uurtje waren we in Volendam. Ik moest een korte info walk doen, wat vertel je in godsnaam over Volendam? Klompen, kaas, Palingsound, that`s it.
Gelukkig stond er een enorme reiger voor een visstandje geduldig te wachten. Een stuk of 6 chinezen waren kibbeling aant eten, maar gunden het beest geen blik. Ik ging naar de visboer en gooide een euro op de toonbank. “Geef me wat voor die vogel” zei ik en hij legde een enorme vissenkop in mijn hand. Ik greep hem vast en duwde zo duim en wijsvinger recht in zijn ogen, Eeeeeeik!! Vies!!

Ik gooide het vieze ding naar de reiger die hem meteen pakte met zijn lange snavel. Wat volgde was net een scène uit een tekenfilm. Reiger met lange dunne nek slokt langzaam zijn prooi binnen. Je zag hem zo door dat strot glijden. De passagiers vonden het super en ik was de held van de dag.


Uurtje later de ferry op naar Marken en mijn visavontuur was nog niet ten einde. Arjan had een schotel gerookte paling besteld en rauwe haring met uitjes voor de passagiers, en als soort entertainment slokken wij een volledig maatje naar binnen. Ik verwees even naar de reiger van daarnet.
Zoals iedere keer heeft de paling meer succes dan de haring en er lag nog een stukje of 6 op de schotel. Waar zijn die reigers als je ze nodig hebt?
Liep er alleen een eendje voor mijn voeten en ze keek me vragend aan.
Ik gooide er een stukje haring naar toe, en wonder boven wonder vond ze het heerlijk. De rest van de schotel heb ik haar gevoerd. Nooit geweten dat een eend haring lustte.



Op de weg terug namen we de mooie route richting Amsterdam. De weilanden liepen vol met lammetjes, zo schattig.
Bij ieder lammetje ging er weer een luid Aaaaah, en oooooh door de bus, handig, hoefde ik niet teveel meer vertellen.
Ik babbelde wat over de beestjes op de boerderij en andere koetjes en kalfjes.
De avond was rustig, we moesten per slot van rekening de volgende dag vroeg op dus na het diner zat de dag erop. Wij schoven vermoeid aan tafel. Het hoofdgerecht van die avond: lam.
Ik bestelde toch maar de vegetarische schotel.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo liefste,

Je had me een blogje beloofd, maar het zijn er gewoon vele! Jij bent stiekem een literair grappig talent aant worden, heel tof hoor, dank je wel dat je ons zo goed en veel op de hoogte wil houden eh.
Hier alles goed hoor, de poesjes zijn de baas hier.
Tot binnen een paar daagjes!
XXX

Dutch Yeti zei

Joep, ik ben ook weer bij. Mooi land he, Nederland. De reigers worden steeds brutaler, ik zag er een naast een visser staan te wachten op een prooi. Succes met de reis.

marijke en toon zei

je zou voor minder vegetariér worden , fijn dat je zo,n goed weer hebt .
morgen maar weer genieten van de bollen .
leuke blog,s weer ;-))