dinsdag 6 mei 2008

Federale futiliteiten

Een paar weken geleden kwam de Ondernemersportefeuille van BEA onder mijn aandacht.
Een subsidiemaatregel van de Vlaamse overheid om KMO's te steunen.
Tof initiatief, er was nl. een opleiding waar ik interesse in had, en ik nam de eerste stappen. Alle gebeurt via het internet, dat was alvast gemakkelijk.
Om te weten of je opleiding in aanmerking komt voor de ondernemersportefeuille, moet je je eerst registreren op Beaweb.be.

Na online aanvraag zou ik een login en paswoord krijgen om me te registreren, per gewone post. Dus niet alles online?
Na een week of 2 belde ik eens. "Niet gekregen? Geen probleem, we sturen u een nieuwe login en paswoord, per gewone post."
Tweede keer goede keer.

Met login en paswoord kon ik de registratie finaliseren. Ik wachtte op een paar specificaties van onze boekhouder, en ging aan de slag.

Ik kreeg volgende melding op het scherm;
"Vanaf 30 april 2008 kunt u zich niet meer aanmelden met uw login en paswoord. U moet gebruik maken van uw federaal token of uw elektronische identiteitskaart. De procedure is strenger dan voorheen maar veel veiliger. Zo willen we voorkomen dat een subsidie wordt aangevraagd door iemand die geen band heeft met de aanvragende onderneming."

Fijn, kon ik weer opnieuw beginnen. Terug naar af.
Blijkbaar moest ik nu een Federaal Token aanvragen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Daar heb je een Belgische identiteitskaart voor nodig, en dat heb ik niet (NL). Ik belde naar Beaweb, Vlaamse Overheid.
Lange wachttijd. Eindelijk iemand aan de lijn, in zeeeer slecht Nederlands. "Ben ik bij de Vlaamse Overheid?"
Ik leg mijn situatie uit. "Dan u moet ander numéro bel." Ik bel het ander numéro. Lange wachttijd. Eindelijk iemand aan de lijn, in redelijk slecht Nederlands. "Ben ik bij de Vlaamse Overheid?"
Ik leg mijn situatie uit. "Dan moet u zich persoonlijk laten registreer. Dichtstbij voor u is Mortsel." Hij geeft me een telefoonnummer.
Ik bel naar Mortsel en leg mijn situatie uit.
"Ik wil beroep doen op de Ondernemersportefeuille, maar om me te registreren op Beaweb.be om mijn aanvraag in te dienen heb ik een Federaal Token nodig. Ik kan mijn Federaal Token niet zoals iedere andere burger online aanvragen omdat ik Nederlandse ben, maar ik moet daarvoor bij een registratiekantoor zijn om me eerst te laten registreren. Jullie zijn het dichtst bij mijn thuisadres. Moet ik dan mij bij jullie laten registreren zodat jullie voor mij een Federaal Token kunnen aanvragen?"

"Huh, moet u langskomen om zich te laten registreren om een Federaal Token aan te vragen? Da's het eerste wat wij hier van horen. Federale Tokens vraag je digitaal aan, alles via het internet. We kunnen dat wel voor u doen, maar volgens mij moet het gemakkelijker voor u gaan. Ik geef u een ander nummer, daar gaan ze u zeker kunnen helpen."

Ik bel nog maar eens een ander nummer. Een dame staat me te woord.

"Ah, u wilt een Federaal Token?"
"Nee, ik wil helemaal geen Federaal Token. ik wil een Ondernemersportefeuille. Maar alvorens te weten of ik in aanmerking kom voor de Ondernemersportefeuille, moet ik me online registreren. Om me online te kunnen registreren heb ik blijkbaar een Federaal Token nodig en een Federaal Token kan ik niet zomaar aanvragen omdat ik geen Belg ben. Om mijn Federaal Token te kunnen aanvragen, moet ik me eerst persoonlijk laten registreren, wat volgens het registratiekantoor niet nodig is.
Ik zie nu door het Federale bos de Federale bomen niet meer. Kunt u me vertellen hoe ik in @#$%$#@naam aan die @#$%^%$#@ Ondernemersportefeuille kom?"

"Euh?"

"Mijn man en zakenpartner is een Belg. Helpt dat me misschien verder?" had ik ineens een ingeving. "Ja, die kan een Federaal Token aanvragen, en zich laten registreren. En de Ondernemersportefeuille aanvragen. Wie uiteindelijk de opleiding volgt, is ons om het even."

Kristoffel volgt de internetlink, vult zijn Rijksregisternummer in, en het nummer van zijn identiteitskaart. Op het scherm verschijnt volgende boodschap: "Uw Federaal Token wordt binnen 5 dagen naar uw thuisadres gestuurd."

Ah, dat bedoelt de Vlaamse Overheid dus met De procedure is strenger dan voorheen maar veel veiliger. Duidelijk. Wordt ongetwijfeld vervolgd ...

2 opmerkingen:

marijke en toon zei

Nog geen kafka maar toch ......
Stuur dit verhaal eens door naar Van Quickenborn.
Quicky is, of was verantwoordelijk voor de vereenvoudiging van vlaamse procedures.
T

Dutch Yeti zei

Het is in iedergeval een stuk trager geworden. Mooi kastje , muur verhaal Nog veel succes, je zult het nodig hebben.