woensdag 4 februari 2009

Antwerpse Hollanders

Man, wat zijn er veel Nederlanders in Antwerpen.
Dit mocht ik aan den lijve ondervinden toen ik vanmorgen mijn - ondertussen alweer 2 weken - verlopen paspoort ging laten vernieuwen op het Consulaat de Nederlanden.
Om half 10 stapte ik binnen en trok volgnummertje 33. Ze begonnen net aan 12. Hier zat ik wel even.

Luid dat ze zijn. Het is perfect mogelijk om woordelijk alle gesprekken te volgen die mijn landgenoten voeren aan de 2 loketten. Het Consulaat is blijkbaar 1 grote paspoortmachine. Iedereen kwam voor een paspoort, vaak ook met de hele familie om ze er allemaal "in te laten zetten". Weten die mensen dan niet dat je die kinderen daar niet voor hoeft mee te brengen? Man, die zijn zo mogelijk nog luider. Verhalen over reizen, kinderen, gestolen paspoorten, ... het was me wat.

Ongeveer een uur en een kwartier later was het mijn beurt.
Ik had netjes de formulieren thuis al gedownload en ingevuld, had vorige week al een professionele pasfoto laten maken, en had mijn Belgische verblijfskaart in de hand.
Een vriendelijk meisje stond me te woord en nam al mijn papieren aan. Met een vernieitigende blik keek ze naar mijn pasfoto. "Die kan ik niet aanvaarden" zei ze.

Huh?
Verhoudingen niet goed, achtergrond niet goed, tanden zichtbaar, ... nee er was niets goeds aan.
Ze gaf me een visitekaartje van een fotograaf in de buurt die precies wist hoe het moest". Helaas pindakaas. Nieuwe foto's dan maar.
Ik fietste naar de Statiestraat en stapte bij fotograaf Domus binnen.
Ik vroeg naar een pasfoto. "Identiteitskaart?" "Nee, paspoort. Nederlands" "Oei" zei hij. "Dat zijn zo ongeveer de strengste ter wereld. Haar achter je oren, tanden niet laten zien, mooi recht zitten, hoofd iets meer naar links, dat is teveel, goed in de lens kijken, ja klaar."
Dat hij niet overdreef merkte ik later toen ik even opzocht aan welke criteria Nederlandse pasfoto's moeten voldoen. De leukste bepaling vind ik deze:
"Breed glimlachen of een open mond is niet toegestaan. Dat wil niet zeggen dat er nors of stuurs gekeken hoeft te worden." Een uitdaging.

Ik fietste terug naar het Consulaat en kreeg een goedkeurend knikje van de medewerkster. "Mooie foto" zei ze "Uw paspoort ligt hier over 2 weken op u te wachten."

En eigenlijk ben ik best blij met het resultaat. Bij nader inzien had ik de eerste pasfoto zelf ook moeten afkeuren. Kijk zelf maar.
niet goed
wel goed

4 opmerkingen:

Leentje zei

Er hangt daar idd een heel bord met alle voorwaarden, maar er staat daar nota bene ook een zo'n pasfoto-kotje!!!!! Zijn die foto's dan niet goed genoeg ...?

Je kaartjes daar toch achtergelaten zoals ik had aangeraden .. ;-)

Lena
xxx
(wederhelft van een antwerpse Hollander)

Dutch Yeti zei

Bedant voor de tip. Ik moet mijn paspoort ook laten verlengen maar waar vind ik een proffesionele fotograaf in dit land. Het zal mij bemieuwen. Over luidruchtige Nederlanders gesproken, heb je wel een tussen net afgezwaaide Israelische militairen gezeten, die kunnen er wat van.

marijke en toon zei

Zeikerds zijn het blijkbaar niet alleen bij van Leeuwen !!!!!!!!!!

Unknown zei

Carolien, absoluut stukken beter die 'hollandse' foto! Leuke blog trouwens! Vond hem omdat ik op zoek was naar de naam en adres van die pasfoto-expert op de Statiestraat. ga morgen een halve dag verspillen om paspoortje voor mijn klein prinsesje (10 maanden) aan te vragen...