vrijdag 8 januari 2010

Proud to be a Belgian

Nou, eerlijk gezegd maar heel af en toe hoor.
Ik speel mijn nationaliteiten meestal tegen elkaar uit (OK, ik heb er eigenlijk maar 1, de Nederlandse, maar omdat ik al heel mijn leven in Belgie woon, claim ik af en toe de Belgische, en tegenwoordig roep ik meer en meer dat ik een echte Antwerpse ben).
Arrogante Hollander binnen hoorbereik? Hehe, die luide Hollanders toch.
Rode duivels op het voetbalveld? Die Belgen kunnen niet spelen.
Idiote opmerking van 1 van de leden van het Belgisch koningshuis? Stomme Belgen.
Kleurrijke landgenoot op weekend in "den Anvers"? Typisch.
Enzovoort, enzovoort.

Maar het mag gezegd, dit landje doet het zo slecht nog niet.
Wereldberoemd om zijn Fine Belgian Chocolates, om nog maar te zwijgen over Great Belgian Beers, Delicate Belgian Lace, uitstekende tennisspe(elste)rs, ...

Maar de eer die een stel Belgen nu te beurt is gevallen, schuif ik graag van me af.

Twee Belgen hebben in de Verenigde Staten de Darwin Award 2009 gekregen. De Darwin Award wordt jaarlijks uitgereikt aan de persoon die op de meest stomme manier aan zijn einde is gekomen. Voor wie zich eens wil verwonderen over de stupiditeit van zijn medemens, klik hier.

Terug naar de gelauwerde Belgen (artikel uit de Standaard):
De Darwin Award voor 2009 gaat naar ons land. Dat hebben we te danken aan twee overvallers die afgelopen september in Dinant te veel explosieven bij de geldautomaat plaatsten. Daardoor bliezen zij niet alleen het plaatselijke bankkantoor op, maar ook zichzelf. Ze overleefden de explosie niet.

De Darwin Award gaat elk jaar naar een persoon die de mensheid ‘verbetert' door er zelf geen deel meer van uit te maken. De Amerikaanse initiatiefnemers van de ludieke en lugubere prijs nemen de evolutietheorie van Darwin als uitgangspunt: alleen de sterkste en intelligentste exemplaren van een soort overleven, de zwakkeren halen het niet. De Darwin Award beloont de ‘domme exemplaren', die de mensheid een dienst bewijzen door zich niet meer voort te planten.

Zo ging de prijs eens naar een inwoner van Wales die wedde dat hij zijn testikels zou afsnijden als zijn voetbalploeg het zou halen van Engeland. Wales haalde het en de man hield woord, wat hem een Darwin Award opleverde.

Maar meestal wordt de prijs postuum uitgereikt, net zoals aan de twee bankovervallers. Omdat ze met twee waren, krijgen ze een dubbele onderscheiding. Op hun website noemen de initiatiefnemers van de prijs dat een ‘zeldzaamheid'. In het commentaar hebben ze het over ‘extreme Self Banking'.


(gelukkig waren het Walen :)

3 opmerkingen:

Carl de Dooij zei

Beste Carolien,

Ben jij maar gewoon trots op Belgie en vooral Antwerpen. Leuk wel dat je ook Hollandse bent, dat wel.

Helaas maar één jaar vlakbij Antwerpen mogen wonen. Samen met mijn Belgische familie ( nu allen overleden) genoeg om deze fraaie stad en de belgen nooit meer te vergeten.

Hoewel ben best trots op mijn mooie en oude Delft

groet
Carl de Dooij

marijke en toon zei

Ja , ik heb dat ook dat ,,dubbel,, gevoel.
Bij iets positiefs ben ik trots op alle 2 en bij iets negeatiefs is de reactie meestal: dit is Belgisch!! of anders : typisch Hollands !!
Toch nog altijd blij dat ik hier woon, normaal toch na 44 jaar.
Mama

marijke en toon zei

Die gekke engelse straatzanger:
"Potverdikke, it's nice to be a belgian!" was toch zo gek nog niet.
Ik heb ooit nog gedicht:

Moest er ooit een strijd ontbranden
Tussen mijn twee vaderlanden,
werd voor mijn dochter dan haar vader,
vrijheidsheld, of landverrader.
Toon