vrijdag 1 oktober 2010

Give a girl the right pair of shoes, and she can conquer the world

Volgens verschillende bronnen is dit een quote van Marilyn Monroe, en dat zou het best wel eens kunnen zijn. Een andere is "I don't know who invented high heels, but all women owe him a lot". En daar kan ik het enkel volmondig mee eens zijn.

Wat is dat toch met vrouwen en schoenen. Van Imelda Marcos tot Carrie Bradshaw, elke generatie heeft wel zijn schoenengek.
Toeval wil (of niet) dat het Salvatore Ferragamo Museum, naast de grootste Salvatore Ferragamo schoenenwinkel ter wereld, aan het einde van de straat ligt van ons gehuurd appartementje. Vandaag een mindere dag, qua weer althans, dus Ferragamo zou het zijn, en ik stapte het heiligdom binnen.
Gratis bovendien, voor tourguides en journalists, weer een meevaller.

Salvatore Ferragamo's leven leest als een sprookje. Geboren in het armere Zuiden van Italie, maakte hij zijn eerste paar schoenen toen hij 9 jaar oud was, trok op zijn 13 naar de USA en werd wereldberoemd als shoemaker of the stars.
In 1927 kwam hij terug naar Firenze, en vestigde een wereldbedrijf. Ik ken Ferragamo vooral als de man die verschillende schoenen maakte voor Marilyn Monroe (40 paar maar liefst met een constante hak van 11cm, korter wilde ze ze niet), en 1 daarvan terugkocht in 1999 voor 42.000 dollar op de grootste veiling van Marilyn Monroe items ooit, in New York bij Christies waar ik trouwens bij was.
Ferragamo zelf was ondertussen al lang overleden, nog voor Marilyn, in 1960, maar het bedrijf is nog steeds in handen van de familie, met ondertussen 240 winkels wereldwijd.

Het beroemde paar schoenen had ik trouwens ook in Londen gezien, waar de reizende tentoonsteling met Marilyn's spullen nog even passeerde voor de grote veiling in oktober.

De vaste collectie in het museum in Firenze had tijdelijk plaats geruimd voor een tijdelijke, rond Greta Garbo. Eerst was ik een beetje teleurgesteld, ik had zo graag de schoenen van Marilyn nog eens gezien, maar naarmate ik verder en verder in de tentoonstelling kwam, hoe meer de figuur van Greta Garbo me begon te intrigeren.

Garbo ontmoette Ferragamo voor het eerst in zijn winkeltje in Hollywood, en het klikte meteen.
De no nonsense, down to earth, koele Scandinavische schone, en de passionele, Zuiderse extroverte Salvatore, sommige vriendschappen zijn minder evident.
Ze was weg van zijn vakmanschap, en vond het erg jammer toen hij terug naar zijn geliefde Italie trok, in 1927. Ze bleef zijn schoenen kopen, doch vanaf toen enkel bij Saks 5th Avenue.

In 1949 kwam ze voor het eerst in zijn winkel in Firenze, hij vond dat ze geen haar veranderd was.
Ze was in de wolken, en bestelde 70, (zeventig!!) paar schoenen, maatwerk.
Ze droeg enkel platte schoenen, dat was het enige onderwerp waar ze ooit ruzie over hadden gemaakt. Hij vond haar benen zo mooi, en die zouden zoveel mooier zijn met een hakje, maar ze weigerde. Hij smeerde haar toch een bescheiden hak aan, van 4cm, en toen hij haar in haar eerstvolgende film zag, droeg ze de schoen met het hakje. Hij beschouwde het als zijn kleine persoonlijke overwining, maar kwam er nooit meer op terug. Zij droeg vanaf toen enkel nog schoenen met een bescheiden hakje.
Ook toen ze zich, op 36-jarige leeftijd terugtrok in de anonimiteit en zich de volgende 50 jaar van haar leven schuil hield achter gigantische zonnebrillen.

De tentoonstelling toonde kleding uit zowel de prive- als professionele garderobe van Garbo, die mijn interesse prikkelde maar vooral de video zaal - waar een mooie montage in een loop gespeeld werd - deed me besluiten om deze winter, wanneer ik eens veel tijd heb, een paar van haar films te bekijken.

Ik liep de trap op naar buiten, en kon me niet bedwingen om de winkel binnen te stappen. Daar stond ik, helemaal alleen in het heiligdom der heiligdommen, en er stapte een vriendelijke verkoopster op me af. Ik vertelde haar in mijn beste Italiaans dat ik speciaal voor de schoenen van Marilyn was gekomen, maar helaas.
Zonder te verpinken vroeg ze me naar mijn maat. Huh? Euh, 40. Stamelde ik.

Ze liep kordaat naar een kast in de hoek en haalde er 3 dozen uit. "Eccola. Le scarpe di Marilyn"

In elke doos zat een exacte replica van een paar originele Salvatore Ferragamo schoenen, speciaal gemaakt voor Marilyn. Brown crocodile, especially made for Marilyn in 1958 Suede and leather, made for Marilyn for the movie Some Like it Hot voor slechts 150euro per paar.

Prachtig!! Maar denkend aan de Antwerpse kinderkopkes, zag ik er wijselijk van af.

Ik kreeg een grote tas mee met catalogi en een boek, en werd vriendelijk uitgewuifd.
Als ik tegen het einde van de week nog geld over heb, ga ik terug voor deze:
Want geef toe, in the right pair of shoes, a girl can conquer the world ...

Geen opmerkingen: