maandag 3 januari 2011

Hoe langer hoe gekker

Mensen die hun leven niet niet leiden 'zoals het hoort' worden alsmaar minder terechtgewezen.
Storm van protest onlangs. Het geraakte bekend dat gauwdieven pas vanaf hun 3e inbreuk worden vervolgd.
Dus pas wanneer een winkeldief voor de 3 keer betrapt wordt, gaat zijn dossier naar het parket. Dat is toch te gek voor woorden? Wangedrag wordt niet meer gestraft. Allee, pas vanaf de derde keer.

Zelf zit ik ook verveeld met wangedrag. Geen diefstal in die exacte betekenis van het woord, maar ergens wordt ik toch serieus benadeeld.

Ik verhuur een paar 1-persoonsappartementjes vlakbij het station van Berchem. Het opbrengstpand, een paar jaar geleden aangeschaft, is mijn appeltje voor de dorst.

Al een paar jaar toffe huurders, jong, veelal meisjes, alles wordt netjes onderhouden, ik draag er ook zorg voor, alles koek en ei.

Tot ik in april vorig jaar een nieuwe huurder aanvaarde voor het appartementje op de eerste verdieping. Hij zag er goed uit, verzorgd voorkomen, werkte in Brussel, bij de overheid, de locatie was voor hem perfect ommet de trein naar zijn werk te gaan, en hij zocht iets voor max een jaar. Hij was alleen. Prima. We tekenden een contract en hij trok erin.

De sfeer in het gebouw veranderde snel. Hij had een klein kindje met heel veel kleine vriendjes waar een babysit op paste. Tenminse, paste, ...
Terwijl de peuters met zijn vieren dwars door de geluidmuur gilden, leek het wel alsof de babysit doof was.
De huurder was slordig met een lekkende kraan wat leidde tot flink wat wateroverlast en schade in de hal die oploopt tot 2000euro. En verzekerd was hij natuurlijk niet. Ik wel gelukkig, maar de franchise had ik zitten.
Bovendien kreeg ik voor het eerst klachten van medebewoners over lawaai, ruzies, ... Vervelend.

Een paar keer probeerden we met de kerel te gaan praten. Telkens excuseerde hij zich vriendelijk, het zou niet meer gebeuren.

Na een paar maanden bleek hij ineens niet meer bereikbaar. Hij reageerde niet op emails, nam de telefoon niet op, reageerde niet op briefjes die ik onder de voordeur schoof, er was iets vreemds aan de gang. De klachten over lawaaihinder hoopten zich verder op.
Zo is ook de politie 2 keer langs moeten gaan om de boel te sussen, details kreeg ik niet van de commissaris. De wet op privacy. Komaan zeg, het is toch mijn huis, en ik maakte me zorgen om de medebewoners!? Helaas, ik kreeg geen informatie.

Vanaf oktober betaalde hij geen huur meer. Hij werd daar vriendelijk toe aangemaand. Per mail (ik was achter zijn nieuw emailadres gekomen), per telefoon, (ik was achter zijn nieuw gsmnummer gekomen), per brief, eerst gewoon, dan aangetekend, dan onder de deur geschoven.
Na geen enkele reactie te hebben gekregen, startte ik een gerechtelijke procedure.

Om een lang verhaal kort te maken, de rechter gaf me over de hele lijn gelijk.
Hij werd veroordeeld tot het verlaten van het pand, het betalen van de achterstallige huur van de maand oktober en november en een wederverhuringsvergoeding tbv. 3 maanden huur. Die is wettelijk verplicht bij het vroegtijdig beeindigen van een huurcontract.
Ondertussen zijn we begin januari is hij er nog steeds niet uit.
Deze week zou hij worden uitgezet door een deurwaarder.

Vanmorgen belde zijn zus, die vroeg of hij tot eind januari mocht blijven zitten mits betaling van de huur van de maand januari. Alleen januari. Toen ik haar vroeg of ze misschien een extra effort kon doen en ook een tweede maand (van de 4) kon betalen zei ze "Ja maar, dat moeten mijn ouders en ik voor hem voorschieten!"
En wie was dat dan nu aant voorschieten dacht ze? Juist ja. Ikke. Ze zo het bespreken met haar ouders en me terugbellen. Ik heb haar niet meer gehoord.

Vanmiddag belde de deurwaarder. De woning wordt morgen ontruimd door haar ouders. Zij brengen de sleutels naar het kantoor waar ik ze woensdag kan gaan halen.

En de betaling van de achterstallige huurgelden? Ah, die van oktober en november? Die gaan ze uitvoeren in een afbetalingsplan. Dat kan wel een paar jaar duren.
"Jamaar, en wat dan met de huur voor december en januari?" vroeg ik. "Hij is enkel veroordeeld tot het betalen van de huur voor oktober en november. Voor de andere maanden kunt u de wederverhuringsvergoeding gebruiken, als u die krijgt."
Was ik nu maar op het voorstel van de zus ingegaan. Dan had ik toch tenminste 1 maand gerecupereerd.

Wat leren we hieruit? Steel maar op tot je 2 keer betrapt wordt en stop op tijd met huur te betalen, dat zal iemand anders wel doen.
Waar gaan we toch naartoe?

Geen opmerkingen: