woensdag 11 mei 2011

Den Boerentoren heeft een nieuw lief

In 2004 was het nog dik aan tussen de Boerentoren en de O.L.V. Kathedraal, maar ook torens hebben blijkbaar wel eens last van de 7 Year Itch.

De Kathedraal bezweek tijdens ABC2004, Antwerpen Wereldboekenstad voor de poëtische Boerentoren die haar helemaal inpakte met het liefdesgedicht voor de gelegenheid geschreven door toenmalig stadsdichter Tom Lanoye. De slotstrofe van het gedicht heeft 6 maanden aan de Boerentoren gehangen en is na afloop van het boekenjaar letter per letter verkocht door Veilinghuis Bernaerts.

De tekst luidde als volgt: "Aanvaardt mij. Neemt mij. Ziet mij staan. Begint met mij zo dag zo nacht. Uw pracht van voor af aan. Oh kijk dan. Houdt van mij. Bezwijkt. Houdt u niet in."

Na poëzie probeert de Boerentoren het nu met beeld en tracht hij die nieuwe toren van 't Stad, het MAS visueel te bekoren.

De Boerentoren is immers volledig gedecoreerd met afbeeldingen van handjes, dezelfde handjes zoals er 3185 stuks de gevels van het MAS versieren. In 2004 heeft de O.L.V. Kathedraal uiteindelijk de liefdesverklaring van de Boerentoren beantwoord.
Zal het MAS dat ook doen?

Het zal in ieder geval niet meer met de stem van La Esterella zijn






Dit stukje werd herschreven voor GVA.be

1 opmerking: