zondag 25 september 2011

Kunst en Glamour



Toegegeven, er zijn nog andere mooie steden dan Antwerpen.
Zo trokken we met zijn vieren vrijdagavond naar de opening van het Blacklamb Project in de Oude Vleeshal van Mechelen.

Indrukwekkend pand, origineel uit 1881 maar na zware beschadigingen tijdens WOI prachtig gerenoveerd in 1992 als evenementlocatie. Het enig wat nog verwijst naar de functie van vroeger is de grote stenen rundskop boven de ingang.
Binnenin was de enorme hal voor de gelegenheid omgetoverd tot kunstgalerij. De eerste editie van Black Lamb die weken van te voren aangekondigd was door de enorme zwarte lammetjes die mysterieus opdoken in Antwerpen en Brussel, kwam hier tot een apotheose. Een internationale tentoonstelling met veiling. Bruno Kristo, de maker van de lammetjes, had me uitgenodigd gezien mijn betrokkenheid met het project de afgelopen maand, en ik keek er naar uit.

Het BlackLamb project is een kunstevenement dat een uniek alternatief biedt voor het traditionele kunstcircuit. De toegang tot het evenement is gratis, en BlackLamb rekent geen instapkosten aan de deelnemende en exposerende kunstenaars. Zij betalen enkel wanneer zij één of meerdere van hun kunstwerken verkopen maar zijn in ruil wel gedurende de hele expositie aanwezig.

Zo kunt u, als bezoeker, een praatje maken met de kunstenaar of kunstenares die u graag iets meer vertelt over hem of haarzelf, zijn of haar werk en het evenement.
De 8 kunstenaars zijn niet van de minste. De Belg Bruno Kristo, initiatiefnemer en bedenker van het project, met landgenoten Jo Foulon, Chris Willems en Erwin Van den Brande. Internationaal talent werd vertegenwoordigd door Norma Des (ITA), Stefan Bleekrode (NDL), Hiromi Oikawa (JAP) en Nora Novak (USA).
Deze laatste is onder TV-kijkend Vlaanderen wellicht beter bekend als Vlaamse Hollywoodvrouw in de gelijknamige VTM reeks.

Ik stond naar één van haar werken te kijken, toen nog niet wetend van wie ze waren, toen ik vriendelijk in het Engels werd aangesproken. Ik herkende haar meteen, niettegenstaande ik maar één of twee keer naar het programma heb gekeken. Zo wist ik zelfs niet eens dat ze schilderde.
Nora Novak is echter al jaren actief in de kunstwereld met op 'pop art' geïnspireerde collages. Ze is gek op bijvoorbeeld Andy Warhol en experimenteert met mixed media. Veel van haar werken zijn overheersend zwart met rood, en draaien rond mooie vrouwen.

We geraakten aan de babbel. Toffe madam. Als je op Google of Youtube "vlaamse hollywood vrouwen" ingeeft, krijg je alleen maar clips en verhalen van Astrid Bryan, terwijl Nora een stuk interessanter is, en grappiger, vind ik zelf toch.
Onvergetelijk is de scene waarin ze heerlijk Mexicaans kookt voor haar vriend, maar het stiekem is gaan uithalen.

What a woman!!

Eén van de werken trok mijn aandacht. Bleek gemaakt te zijn van een foto van haarzelf en het beeld was tevens gebruikt voor de cover van haar eerste boek, “Art Damaged”, een pseudo autobiografisch verhaal over een jonge kunstenares in het tumultueuze kunstwereldje van Orange County.
Mijn vriendin en ik kochten allebei een exemplaar, dat konden we niet laten liggen.


We deden nog een rondje langs de tentoongestelde kunst (jammer dat we geen plaats meer hebben aan onze muren) en gingen in een bruine kroeg nog een pint pakken.

Hoogtepunt van het evenement wordt de kunstveiling die Blacklamb organiseert ten voordele van de Belgische vereniging voor de strijd tegen mucoviscidose (MUCO associatie). Tijdens deze veiling, die plaats vindt in Antwerpen, worden de 'Trojans' oftewel de grote lammetjes geveild.
Wordt dus zeker vervolgd!!


Blacklamb Project
Van 23 september tot en met 1 oktober, gratis toegang
Oude Mechelse Vleeshallen
Huidevettersstraat 7, 2800 Mechelen

Van uw wijkreporter Carolien Krijnen voor GVA.be

Geen opmerkingen: