woensdag 5 oktober 2011

Nostalgie

Toen ik jong was, om maar eens met een cliché in huis te vallen, waren buttons van die ronde schildjes met een veiligheidsspeld achterop om ze op de revers van je jasje te kunnen spelden.
Het was een manier om je individualiteit te onderstrepen zeg maar, je gedachtengoed te delen, een manier om je omgeving duidelijk te maken dat je tegen dierenmishandeling was, voor wereldvrede, tegen de atoombom, en een fan van Blondie.
Maar toen kwam Facebook en was er ineens een wereldwijd plaform om al je ideeën, grieven, overtuigingen en vakantiekiekjes aan de grote klok te hangen.

Als je nu het woord "buttons" intikt op google krijg je allerlei geanimeerde en minder animerende pagina's met gifs, jpegs en button-generators, om knoppen voor op je website te maken.

Daarom waarschijnlijk dat het me zo plezier deed om de Antwerpse jeugd vandaag op straat bezig te zien.

Antwerpen is dit jaar verkozen tot Europese Jongerenhoofdstad, en niettegenstaande de actie al enkele maanden loopt, is het animo nog altijd even groot. Onze stad draagt deze titel nog tot eind november, en de Antwerpse jeugd zorgt ervoor dat iedereen mee kan delen in de feestvreugde.

Heel het jaar doken er her en der in de stad van die grote prikborden op met buttons met vaak hilarische slogans, steeds met vermelding van de website. De buttons zijn vrij te nemen, iedereen kiest die slogan waar hij of zij zich het meest door aangesproken voelt, of als je niet kunt kiezen, verzamel je ze gewoon allemaal.

De interesse was groot bij het prikbord op de Meir, en de buttons met teksten zoals "100% speelvogel, 100% jong", "10% ordelijk, 100% jong", "56% opgevoed, 100% jong", werden weggegraaid dat het een lieve lust was.
De mooiste button was misschien wel deze: "200% trots op mezelf, 100% jong". Niet alleen op mezelf, maar ook 200% trots op deze stad, Europese Jongerenhoofdstad, en zoveel meer.

Tussen al de jongeren die hun keuze stonden te maken (en links en rechts spotte ik zelfs een paar bejaarden) gritste ik ook een paar buttons weg en voelde me ineens weer 16. Vanavond op pad met mn vriendinnen, en op de revers van mijn jasje prijkt een kleurrijke button. "100% niet mijn echte haarkleur, 100% jong!!!"


Van uw wijkcorrespondent Carolien Krijnen voor GVA.be



Geen opmerkingen: