dinsdag 20 november 2012

Helaes Pindakaas

Koning winter staat voor de deur, vanuit mijn bureau aan de achterkant van ons appartement, het mooiste seizoen.
Elke ochtend komen namelijk tientallen koolmeesjes zich te goed doen aan de mezenbollentjes en zakjes pindanoten die ik zowel aan de brandtrap, als aan ons terras heb opgehangen. Dat terras hebben we bij onze intrek afgesloten met hekwerk om vreselijke ongelukken met onze 2 katten op een 7e verdieping te vermijden.
Een tijdje terug zag ik op het internet een pindakaspothouder. Hij werd verkocht ten voordele van A.L.S., helemaal super.
Helaas ging het om een plaatselijke actie in Nederland, en kon de pindakaaspothouder niet naar België worden opgestuurd. Meteen begon ik het internet af te schuimen, op zoek naar pindakaaspothouders. In België zijn ze (nog) niet te vinden. Belgen houden helemaal niet van pindakaas. Als ik de pot nog maar opendraai begint mijn man al te kokhalzen, aan hem krijg ik het niet verkocht. Websites met pindakaaspothouders genoeg, maar verzenden naar Belgie, ho maar. Dat is blijkbaar een brug te ver. Alsof het een ander werelddeel is, Tjonge.
Het leek wel of heel Nederland aan de pindakaaspothouders was, getuige daarvan de vele websites met foto's, sommigen zelfs met gebruiksaanwijzing:
Een pot pindakaas voor tuinvogels kunt u heel gemakkelijk ophangen met deze aluminium houder. Hang de houder aan een muur, boom of schutting, schuif een pot pindakaas (zonder deksel) (ja, hallo!!) onder het dakje en klem hem nog even vast. Zo creëert u een druk bezochte voederplaats voor veel kleurrijke tuinvogels!
Ik vertelde het terloops aan mijn vader die zich in de winter ook steeds ontpopt als grote vogelvoeder. Gisteren kwam hij met mijn moeder op bezoek, en had een cadeautje voor me bij. Een zelfgemaakte pindakaaspothouder. Mijn moeder had in Nederland meteen een paar potten pindakaas gekocht, nee, geen Calvé, de onbetwiste marktleider, en dus al gauw een euro of 3 - 4 per pot, neen, ze had private label pindakaas gekocht, en kijk even goed naar de naam. Humor!
Vanmorgen scheen de zon, en gewapend met tang, hamer en ijzerdraad ging ik aan de slag. Nog geen 10 minuten later hing hij te blinken, mijn pindakaaspothouder.
En nu maar wachten op de eerste pindakaasvogel. Mochten ze hun neus optrekken voor het huismerk (als ze ook maar iets hebben geleerd van onze verwende katten zal dat zeker het geval zijn) biedt de handel soelaas. Wat dacht u van heerlijke pindakaas voor vogels met echte meelwormen.
Je zult je maar vergissen bij het smeren van je boterhammen ...
Het enige wat nu niet meer zonder problemen gaat lukken, is onze woning verlaten via de brandtrap in geval van nood. Dan wordt het echt ... Helaas Pindakaas!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Liefste Carolien!

Ik hou van uw schrijfstijl, makes my day shine ; )

El de Vel zei

Toch heb ik een pindakaas houder in België gevonden...

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1221

Leuk geschreven, en die helaes Pindakaas was de panda pindakaas van de aldi.
Mocht je nog eens iets nodig hebben uit NL en ze leveren het niet in België, laat mij het maar weten! :)