donderdag 20 december 2012

Lijstje



Het jaar loopt op zijn einde, en zo'n oudejaarsavond heeft voor mij het effect van een verjaardag maar dan sterker. Op je verjaardag word je gevierd, krijg je van iedereen felicitaties, en cadeaus, omdat je een jaartje ouder bent geworden terwijl het toch een dag is als alle anderen, en je aan dat event geen enkele verdienste hebt.

Op mijn verjaardag vind ik het natuurlijk geweldig om in het middelpunt van de belangstelling te staan, maar dat jaartje ouder worden, dat word ik pas op oudejaarsavond.
Het is dan pas dat ik me realiseer dat er weer een jaar voorbij is. En dat de kans dat ik alles wat op mijn lijstje staat afgewerkt krijg, weer een beetje kleiner is geworden.

Zo'n lijstje dat hebben we allemaal wel gemaakt toen we jong waren denk ik.
"Things to do before I die", daar zijn zelfs boeken over geschreven en films gemaakt.
Het originele lijstje heb ik niet meer, dat is een keer gepikt geweest, samen met mijn portefeuille, maar ik weet nog wat erop stond.

Sommige dingen heb ik gedaan. Het parachutespringen, een luchtballonvaart, een cruise, de tempel van Abu Simbel zien, ... Andere heb ik ondertussen mentaal geschrapt. Een ruimtereis maken, een kind krijgen (what was I thinking!), ... En voor sommigen heb ik nog hoop.
Zwemmen met dolfijnen, een boek schrijven, een reisje met de Orient Express, ...
En één wordt binnenkort al gerealiseerd.

Als kind zat ik uren met mijn neus in stripboeken. Mijn vader, die stiekem toch ook wel een zoon had willen hebben denk ik, voedde me met Sammy, Asterix, en de Blauwbloezen maar zelf was ik helemaal weg van Yoko Tsuno en vooral Natasja, de sexy stewardess.

Wat een gaaf beroep leek me dat.
Veel van mijn vriendinnen waren air hostessen zoals wij dat noemden, en vlogen met regelmaat naar exotische bestemmingen en kwamen terug met spannende verhalen.
Toen ik het ouderlijke nest verliet trok ik in een appartementje op een boogscheut van de luchthaven van Deurne en hoorde af en toe een ijzeren vogel voorbijscheren over mijn hoofd.

Regelmatig klonk 's avonds laat de deurbel en viel mn vriendin Ellen binnen, die na een vlucht naar huis reed en bij mij licht had zien branden. Eens binnen haalde ze met een grote glimlach 2 kleine flesjes champagne uit haar tas die de verwende passagiers van eerste klas hadden laten staan en die wij ons lieten smaken terwijl ze honderduit vertelde. Ja, stewardess, het leek me wel wat.

Onlangs kreeg ik een oproep onder ogen, van een fotograaf die mensen wilde fotograferen in de outfit van hun droomberoep toen ze 12 waren. Ik hapte meteen toe.
De outfit wordt op maat gemaakt, een eerste pasbeurt heb ik er al op zitten, en ben erg benieuwd naar het resultaat.

Eindelijk word ik Natasja, als de Maya's tenminste geen gelijk krijgen ...

Geen opmerkingen: