woensdag 2 december 2015

Alles kan beter. Signalisatie.

Als stadsgids spendeer ik een groot deel van mijn tijd in het historisch centrum.
Ik wandel door steegjes, doorkruis straatjes en pleinen die lang lang geleden zijn aangelegd voor mensen, een occasioneel trekpaard en heel wat hondenkarren.

Maar bijna dagelijks word ik geconfronteerd met hardnekkige automobilisten die zich absoluut toegang willen verlenen tot de meest ontoegankelijke stukjes Antwerpen met hun niet echt te categoriseren als stads-autootjes.
Sommige delen van onze stad zijn hier echt niet voor gemaakt.

Neem nu de Vlaeykensgang. Ik ben de bouwheer uit 1591 eeuwig dankbaar dat hij daar smalle bochten en een paar treden in heeft verwerkt, of zelfs daar zou een verdwaalde toerist zijn huurwagen durven parkeren. En toch, elke keer ik met, of zonder groep mensen, uit de Vlaeykensgang de Pelgrimstraat inwandel, kijk ik eerst heel goed uit mijn doppen om te zien of er niet één of andere automobiel aan komt scheuren.

In de straat is een parkeergarage, en zijn er verschillende horecazaken. Die moeten aangeleverd, graag zelfs, en natuurlijk moeten eigenaars en huurders van een garage ten allen tijde hun wagen kunnen parkeren. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar voor elke parkeerder of leverancier duikt er wel een andere automobilist mee de straat in, om dan - waarschijnlijk onbedoeld maar tegen dan kan hij niet anders meer - de Oude Koornmarkt in te draaien, ook weer een voetgangerszone.

Toegegeven, de signalisatie kon beter. Het verkeersbord dat aanduidt dat je een voetgangerszone nadert die enkel toegankelijk is voor taxi's, bewoners en laden en lossen binnen bepaalde uren zie je pas wanneer je bijna halverwege de straat bent.


Dus besloot ik contact op te nemen met de verantwoordelijke dienst.

In eerste instantie kreeg ik een bericht terug dat de signalisatie wettelijk was, en in orde.


Maar toen ik de foto's doormailde, kreeg ik al gauw deze reactie:


En kijk, nog geen twee weken later is het verkeersbord verplaatst:


Hartelijk dank aan het Klantenteam en de dienst Mobiliteit van Stad Antwerpen.
Veeeel beter!



Geen opmerkingen: